Drottninggatan

Det är sällan jag hänger på Drottninggatan inne i city här i Sthlm. Den norra delen är ok. Där går det faktiskt att vara och det finns tre bra ställen att fika/äta lunch på. Kanske till och med lite mysigt. Men den andra delen som vetter mot Gamla Stan är ju fruktansvärd. Det går inte att var där. Först och främst har vi det skabbiga och äckliga Sergels torg där alla knarkare och diverse andra skumma personer hänger. Man vågar ju knappt passera bland alla människor som är helt väck och verkar befinna sig på en annan planet. Sedan är det alla små skumma butiker med varierande innehåll som säljer kepsar med älgar och liknande krimskrams till överpriser för att tillgodase de horder med turister som passerar. Att det kan vara en så stor skillnad på en gatas olika delar. Det är verkligen som natt och dag. Nu är det ju så att jag inte har något behov av att befinna mig på Drottninggatan. Jag behöver verkligen inte gå dit. Och det tackar jag för. Synd att många turister missar alla fina och trevliga delar av innerstan just för att de kanske inte vet om dem. Det blir naturligt att gå längs det mest uppenbara shoppingstråket som alla andra väljer. Det står väl förmodligen i varje turistguide att det är där man shoppar.


Lovely - hoppar gärna över city överhuvudtaget

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback