Fjortismode

Något som fachinerat mig länge är fjortismodet. Många unga tjejer går ju klädda i gigantiska blå jackor från Fjällräven. Tycka vad man vill om detta men för mig är denna jacka bäst lämpad i ett mer eller mindre artiskt klimat. Vad jag upplevt denna vinter i Sthlm så har inga isbjörnar så vitt jag vet irrat omkring på gatorna även om amerikanerna tror att de är ett ständigt förekommande inslag i vårt gatuliv. Det har ju varit en mild vinter och inte många dagar med snö. Ändå går var och varannan fjortis runt med dessa blåjackor trots värmen. Visst, köper man en så dyr jacka så måste den väl användas och det är ju tur att de använder dem om man tänker på de stackars föräldrar som tvingats lägga ut en mindre förmögenhet på dessa gigantiska jackor. Först kom gåsjackan och nu så blåjackan. Lika fula och lika dyra och ack så dyra för våra plusgrader här i storstan. Att man matchar en sovsäcksliknande jacka med trasiga jeans och loafers utan strumpor är ju än mera underligt. Att samtidigt ha en överhettande jacka och bara fötter i små skor är ju mer än konstigt. Då vi fick ett par dagar med minusgrader och riktig vinter och jag själv bar tjocka strumpor i mina fodrade curlingkängor hade dessa fjortisar pumps utan strumpor. Jag fattar ingenting. Eller börjar jag bli en kärring?


Lovely - mycket skumma saker händer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback