Varför är det så viktigt med en rubrik?

Jag har lärt mig mycket på min kära kvällskurs i journalistik. Ja, jag skriver kära om min kurs eftersom den är bra och ger mig mycket. Jag är alltså inte ironisk. Ibland tycker jag det är svårt att komma på rubriker till mina inlägg här på min blogg. Nu har jag lärt mig en del om rubriksättning på kursen så jag börjar verkligen förstå meningen med en bra rubrik. Och hur viktigt det är med en rubrik som lockar till läsning och säger vad texten innehåller. Dock säger inte denna rubrik så mycket. Den är ju helt enkelt utformad som en fråga och inget påstående eller utrop. Men jag ville vara annorlunda idag. Och uppenbarligen så har ni läsare som läser detta just nu fångats av min udda rubrik eftersom ni läser inlägget.

Idag hade vi gästföreläsning av en erfaren och mycket påläst kvinna. Jag har nu lärt mig ett det heter "simmat" och inte "sam" som min pappa hävdat i alla år. Kan tilläggas att han och jag genom åren haft en del diskussioner kring vissa ord och uttryck. Då vi båda är lika envisa och ingen vill ge vika trots att det till slut klart och tydligt framgår vem av oss som har fel så har vissa av diskussionerna aldrig fått ett slut. Fram till nu. Jag har äntligen bevis för att jag har rätt då det gäller hur verbet att simma skall böjas. Hurra för mig! Seger! I morgon ska jag ringa min far och berätta detta. Han kommer att bli besviken. Han kanske  vägrar inse att jag vunnit denna kamp. Vi får se. Jag återkommer med svaret.


Lovely - har oftast rätt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback