Beslutsångest Delux

Ni där ute i världen som känner att ni kan ta snabba beslut i små och stora frågor tacka er själva så mycket det bara går. Själv har jag problem med att snabbt bestämma mej vilket kan resultera i att jag missar ngt under tiden som går åt till att dividera med mej själv enligt följande: på eller av? ska jag klippa lugg eller ska jag spara ut håret? Ska jag åka till Thailand eller Vietnam i vinter? Ska jag.....etc etc etc. Så kan det fortsätta i all oändlighet in absurdum. Whatever. Vad ska jag göra? Har en egen teori om att detta syndrom e medfött  helt enkelt  och då går det ju inte att göra mycket åt. Eller? Även kring detta funderar jag fram o tillbaka. Får inga svar av mej själv naturligtvis. Att lida av stark beslutsångest e inte alltid av ondo då det ofta ger utdelning i väl grundade beslut. Vilket ofta kan vara bra istället för att impulsivt rusa iväg efter en alltför kort tankestund o därefter utföra en handling som man sedan ångrar. 

Listor brukar funka bra, alltså att skriva upp för- och nackdelar i två spalter för att sedan utvärdera vilken sida som vinner. Då gäller det att därefter  verkligen gå efter resultatet också annars så faller hela idén. En sak jag kommit fram till idag e att jag ska klippa lugg. Har inte behövt skriva ngn lista för att ändra frisyr e inte en världslig sak som att tex byta jobb eller liknande. Dessa vägval i livet då man står i korsningen och inte vet om man skall ta till höger eller vänster tycks komma allt oftare så här i mogen ålder. Och det gäller allt allvarligare saker eller snarare allvarliga I-landsproblem då. Det finns ju olika kategorier av I-landsproblem. Det finns de som handlar om saker som i vår egocentriska västvärld anses som allvarliga eller mer seriösa som tidigare exempel om att byta jobb. Ska jag eller inte? Eller vilken stadsdel skall jag köpa bostadsrätt i? Sedan e det de mera oseriösa I-landsproblemen såsom : frisyr eller ska jag ha klänning eller jeans på jobbet idag? Tänk så mycket tid vi lägger ner på våra I-landsproblem som vi skulle kunna lägga på viktigare saker. Eller e det verkligen så att vi slösar vår tid? I jämförelse med vad? Alla har vi ju faktiskt rätt att göra våra val här i livet och sedan om de e bra eller dåliga beror mycket på vem som skall bedömma dem.

Själv har jag bestämt mej för lugg. Och när jag väl bestämt mej för ngt så vill jag att det helst skall vara gjort på sekunden eller gärna dagen innan. Alltså dagen som för länge sedan passerat o aldrig kommer åter. Ska ringa min frisör imorgon. Vill ha min nya frisyr till helgen då jag skall ut och svinga en bägare eller två i sommarnatten i goda vänners lag.

Lovely - den stä'ndigt tänkande människan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback