Vinter

Jag tycker vintern kan va en rikigt mysig och trevlig årstid. Suck! säger många ,vad e det för fel på sommaren? Se det från den ljusa sidan : vackert vinterladskap, härligt knarrande ljud under dina vinterkängor, en kall dag med sol som gör att snön gnistrar, kylan biter i kinderna efter en långromenad och så går man in i värmen och dricker en stor kopp rykande het choklad. Så underbart!
Tyvärr så e ju dessa dagar lätträknade och de flesta dagar som innfaller e ju då ganska gråa och tråkiga. Men vad göra? Snart e det vår och vi får tillbaka värmen och framför allt ljuset. Då skall jag med glädje ge mej ut på powerwalk innan frukost och få den första varma solstålen på mitt ansikte och andas in den friska vårluften.

Första snön e alltid så mysig när den dyker upp sådär nångång i november när man precis tröttnat på höstrusket och verkligen vill att snön ska falla i tussar nerför himlen. Det e en viss känsla när höstkappa byts ut till vinterjacka och tunna vantar mot mockahandskar. På med nya stövlarna och täckande strumpbyxor till kjol.

Annat som e mysigt med vintern e att med mycket gott samvete spendera tid inomhus om kvällarna och göra vad som helst. Kanske kolla en bra film, bara vara med en innehållsrik bok eller ha en spakväll med bad och tända ljus. Det allra bästa e just alla tända ljus. Ljuslyktor, ljusstake, tända ljus direkt på ett fat eller på en/ett  hylla/bord. Blockljus, stearinljus, små ljus, stora ljus, ljuskrona, ljushållare på väggen, ljus i en vatten skål och ljus vid badkaret. Jag älskar levande ljus! Jag använder dem året om alla årstider.Men de gör sej allra bäst på vintern. Fast efter en sen middag en sommarkväll funkar de minst lika bra. Då man sitter kvar extra länge vid middagsbordet och tar ett glas vin och tänder ljus. Begick ett stort misstag häromkvällen: glömde köpa nya tändstickor så det blev inga tända ljus... Jag fick använda min lilla myslampa istället. Och det var inte alls samma sak. Yrde runt i lägenheten på jakt efter en sista tändsticka men utan resultat. Inte ens tändaren till gasspisen ville hjälpa till att bilda mysstämning. Så jag fick ge upp och tänka mej in i ett vardagsrum fullt av levande ljus. Det va svårt vill jag lova. Nu ska jag gå till Claes Ohlsson och inhandla storpack me tändstickor så att detta aldrig behöver hända igen.

Lovely - mystjejen

Kommentarer
Postat av: Sexy

Vilken fantastisk livsyn, du har väl inte gått å blivit frälst, själv trivs jag bäst när det är mörkt om natten, det är då jag riktigt kommer loss, vi måste ses snart, jag å bangie bjuder in dig på en bowling antingen på söndag eller torsdag nästa vecka, va sägs! Vet aldrig vem man kan möta över ett klot!
Puss påre!

2007-02-15 @ 17:46:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback