Minikvinnor

Ja nu ett de sportlovsvecka....vilket inte jag tycker e så fantastiskt kul me tanke på alla småungar,främst då tjejer, som terroriserar min arbetsplats hela dagarna. Andra veckor när det inte e lov så kommer de inte förrens efter kl 15 när de slutat skolan men nu invarderar de hela dagen lång från öppning till stängning vilket e sådär. Det ska kladdas och sprayas och de e så högljudda! Kan man inte sänka tonen för allas bästa? Ok, jag vet att jag nu låter som en gnällig gammal kärring men det e så här vi har det denna vecka. Ska man inte sporta på sportlovet och va utomhus och utöva hälsosamma aktiviteter i den friska luften? Nej, tydligen inte. I stället åker de små liven in till stan och shoppar som aldrig förr. Verkar som de har hur mycket pengar som helst. Småtjejer med stora sedlar i sina små nävar. Vad gör en 10-åring inne i stan? Rymt hemifrån kanske...Jag vågar inte gå runt me en tusenlapp i fickan alla fall.

Det mest intressanta fenomenet e dock inte de stökiga tonårstjejerna utan de som oftast e ännu yngre men klär sej som kvinnor. Jag talar om "minikvinnorna" som jag låtit kall dem. Småflickor med barnsliga kroppar som borde ha annat för sej än att försöka leka maskerad och klä ut sej till vuxna likt deras mammor. Samma stil och samma gester och språk. Det e riktigt skrämmande! Ibland e minikvinnorna i varandras sällskap, det vill säga två o två med samma stil. Eller så e de i sällskap med sin mamma och då kan man verkligen förstå vart de fått sin stil och sitt uppförande ifrån, ja just det : mamman. Eftersom den lilla och unga dottern ser likadan ut som mamman fast i miniatyr. Kan de inte få vara barn så länge som möjligt? Bandomen e ju betydligt kortare än det vuxna livet som ju tar upp en majoritet av våra levnadsår. Jag tycker det e läskigt. Hur skall minikvinnorna se ut när de befinner sej kring 40-års åldern? Det lär bli samma stil för dem från 10 till de dör helt eneklt. Hmmm.....verkar inte normalt och verkar tråkigt. Vad e det för fel på lite stökig tonårsrevolt eller bara en annorlunda klädstil medans de funderar över livets allvar och sedan kan de klä sej som en lady. För det e inte klädsamt på dessa outvecklad barnkroppar att klä sej i klassisk damstil från topp till tå me en alldeles för stor märkeskopiaväska på ena armen.

Lovely - förespråkane av barndomen

Kommentarer
Postat av: Helena

Håller fullkomligt m dig.. det e så sant så sant
Och just dessa veckor för oss är dom små liven
inte roliga..
Ha de bra

2007-03-01 @ 08:44:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback