En 30-årig kvinnas funderingar

Jag hade många funderingar kring hur mitt liv skulle se ut när jag fyllde 30. Under året jag va 29 hade jag nedräkning varje månad i min agenda just för att förbereda mej på den stora dommedagen.Sedan när den väl var här så hände inte alls så mycket som jag hade trott.Inga extra rynkor runt ögonen och ingen ångest över att ha blivit "gammal", snarare tvärtom.Jag sprudlar av energi och har en massa ideér över hur mitt fortsatta liv skall utvecklas och bli.En hel del projekt snurrar runt i mitt huvud som tidigare inte varit tänkbara,nu känns de som helt klara att genomföras. Jag har en helt annan energi och har tagit uipp träningen igen som legat i träda och idag e det dags för piltaes igen.Jag njuter av livet helt enkelt och har ingenting att klaga på förrutom smärre i-landsproblem som att jag vill ha en massa nya läckra vårkläder men att plånboken för tillfället inte tillåter detta vilket delvis beror på den shopping jag utfört de senatse två veckorna....

Jag gillar inte gnälliga människor som tjatar om sina problem gång efter gång utan att konkret försöka göra sej kvitt dem. Ett tips: antingen löser man problemet eller så slutar man att klaga och finner sej i situationen. Det finns helt enkelt inga andra alternativ enligt mej. Visst en dålig dag kan vem som helst uppleva men gör det bästa av situationen så känns det så mycket bättre. De flesta problem går ju helt enkelt att lösa även om det inte känns så för tillfället när man e helt uppe i det hela. Det som absolut inte går att lösa får man då helt enkelt finna sej i. Det finns en väldigt bra bok full av ideér, kloka ord och råd och den heter "Självkänsla nu" av Mia Törnblom. En eloge till henne att hon lyckats styra upp sitt liv från att ha varit missbrukare till att bli en stark kvinna med god självkänsla och ett meingsfullt arbete som personlig coach. Jag beundrar henne. Denna bok är mycket lättläst och enkel att följa med övningar för bättre självkänsla. Den borde vara obligatorisk på Sveriges alla högstadier så kanske de unga får en chans till bättre självkänsla på ett tidigt stadie. För med en bra självkänsla kan man komma långt och man ser inte eventuella problem på vägen som ett hinder utan snarare som något som skall lösas. Så alla ni som inte läs boken ännu - gör det!

En annan sak jag funderat på över helgen är alla sura människor som det vimlar av i Sthlm city. Först i tunnelbanan - klassikern.....Ja, man måste inte le åt alla runtomkring men kanske en trevlig blick då och då. Det piggar upp denna årstid!Och varför skall så många knöla sej in i vagnen innan de avstigande fått en liten chans att komma ut. Detta e ju också en klassiker. Nej,då ska man tränga sej in i vagnen och gärna stryka sej hårt mot de andra så att jackan nästan går sönder eller att ens väska fastnar mellan kropparna och handen som håller väskan nästan tappar greppet och panik uppstår. Verkligen ett bra sätt att bli av med sin väska på. Hittills har jag som tur är sluppit detta , att bli av med väskan alltså....resten e ju bara vardagsmat.

Ytterligare en sak: varför är folk utan tålamod ute och handlar en lördag vid 14-tiden?Detta är för mej ett mysterium och jag skulle nästan vilja dela ut en enkät bland dessa för att få svar på mina frågor om varför de e otrevliga,knuffas, suckar högt så att alla skall höra, gnäller om att det tar sån tiiiiiid för personalen i kassan etc etc. Jag antar att detta med enkäten inte skulle fungera me tanke på att dessa personer e just så stressade och inne i sin lilla värld där de tycker så synd om sej själva att just deras kassakö e den mest långsamma på hela planeten att de aldrig skulle fylla i enkäten självmant. de skulle antagligen bara fnysa åt mitt försök att dela ut den eller så skulle den hamna i första bästa papperskorg och aldrig komma till sin rätt. Min nyfikenhet kvarstår dock: varför ger man sej ut e hel barnfamilj en lördag eftermiddag vid löning för att shoppa i Sthlm city?Vad e så viktig att handla just denna tidpunkt på hela månaden?Helt obegripligt. För det jag har funderat över e inte varför de skall ut i butikerna för syftet borde väl vara att handla. Men varför just denna illa valda tipunkt.....När det finns så många andra tillfällen under månaden. I går såg jag ett par med barnvagn, de hade en liten dotter på kanske två månader. Denna iakttagelse gjorde jag i en stor butik full me folk mitt i stan och varför jag vet att det lilla byltet i vagnen va en flicka va därför att den lilla minimänniskan va helt klädd i rosa från topp till tå. Mamman hade flottigt hår och blev superstressad vargång det kom minsta pip från vagnenoch jag hade nästan lust att påminna henne om att den lilla troligtvis inte va döende eftersom de ju hade tid me shopping och annars borde befinna sej på ett sjukhus istället. Pappan som betalade 39.50 för de små babysockorna som skulle inhandlas såg även han superstressad ut och verkade inte ha sovit under det senatse decenniet. Han va helt förvirrad och såg ut att inte gilla läget speciellt väl. Nä, jag förstår varför....Varför inte gå ut en vardag och köpa dessa strumpor och slippa all stress?Uppenbarligen så e ju mamman just mammaledig och det e man ju inte bara på helgen.

Kontentan av detta e att försöka undvika stress så mycket som möjligt istället för att leta efter den. Jag lovar stressen hinner ikapp ändå förr eller senare. Jag ville nästan säga till pappan att ta du dej en promenad me barnvagnen för dej själv en timme ute i friska luften och så kan di fru/sambo får sej en egen timme av kvalitetstid och tvätta sitt hår. Tänk så mycket bättre de båda hade mått efter detta. Jag sa ingenting för det e inte mitt problem hur de planerar sin tid och vad just dessa människor prioriterar. Men om vi alla stressade mindre skulle välden va så mycket trevligare att leva i.

Fånga dagen!

Lovely

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback