Bonnebro

Staden där jag föddes och växte upp i kan jag låta kalla Bonnebro. Det e mitt egetkomponerade smeknamn som jag anser säger en hel del....Det e nämligen så att jag har en viss hatkärlek till Bonnebro. Kärleken e naturlig eftersom staden delvis präglat och format mitt liv och därför har jag starka känslor för staden. Hatet kommer av att livet i staden enligt mej ofta står stilla och likaså utvecklingen. Därför kan jag inte befinna mej i staden alltför länge. Jag känner att jag sugs med i småstadstristessen och friden kan helt enkelt inte infinna sej. Staden e för uppenbar, för förutsedd, för anpassad, för allting. Jag älskar min familj som bor där och jag älskar och respekterar mina vänner som bor där och gjort valet att stanna eller för en tid flytta och sedan komma tillbaka.

Alla gör vi våra val och jag anser att man själv måste ta ställning och tänka efter vad som passar en själv. Det gjorde jag för en massa år sedan, jag insåg att denna stad e ingenting för mej jag måste därifrån. Så jag sökte mej därifrån och lämnade bakom mej en massa år av händelser och erfarenhet och tog me mej detta ut i välden. Bonnebro har gett mej många fina minnen men det räckte inte för att få mej att stanna. Jag tog på mej vingarna och hoppade och det brast inte. Nu e jag lycklig över detta val att våga lämna helt solo och att allt blev så bra. Här bor jag nu i Sthlm och stormtrivs efter flera år här och där. Jag e här för att stanna, detta e min bas. Resorna tar aldrig slut men detta e min utgångspunkt. Vart jag än reser och hur trevligt,skoj och intressant det än må vara på resmålet så kommer jag alltid tillbaka till Stockholm för här finns mitt liv. Här finns ständigt något nytt att upptäcka,göra, se och utforska. Nya gator,barer,platser,torg och ständigt en ström av människor och folk, liv och rörelse. 

Många uppfattar Stockholm som en riktig storstad med mycket stress och trängsel. Jo visst kan det vara så men samtidigt så krymper staden mer o mer allt eftersom du bor här. Man e helt enkelt inte överallt hela tiden utan det blir mest sitt eget område, där du jobbar/pluggar, där dina vänner bor och där du föredrar att shoppa och gå ut eller utöva dina intressen. Det finns otroligt många områden jag antagligen aldrig kommer att åka till eftersom jag inte har någon anknytning till dem och därför inte tar mej dit. 

I Bonnebro finns det också områden jag aldrig besökt och troligtvis inte kommer att besöka heller eftersom jag hittills inte gjort det. Jag har svårt att tro att jag skulle få för mej att sätta mej i bilen och köra runt och kolla in dessa områden. Bonnebro e en sovande stad men som livas upp från april tom oktober, som så många andra svenska småstäder där invånarna vaknar till liv framåt våren och kommer ut från sina skrymslen för att visa sej på gator och torg. Bonnebro kan vara riktigt mysigt o härligt på sommaren och då kan man lätt ta sej fram på cykel, som för övrigt e det bästa fordonet näst efter bilen. Att åka kommunalt e inte rikigt att tänka på eftersom bussen går så sällan att du helt enkelt måste bläddra i tidtabellen och inte chansa som man kan göra här i Stockholm eftersom trafiken här e så tät.  Nej, i Bonnebro får man hålla sej till planering, spontanitet kan man glömma. 

Jag tycker det e skönt att åka en helg till Bonnebro ibland och få andas frisk luft och hänga ut me familj och vänner och uppdatera sej över det som hänt sedan sist. Nu e det ju så att många av mina vänner har tagit sej hit liksom jag själv så vi e ett helt gäng bonnebroare som umgås i storstaden vilket e mycket trevligt. Det som e så praktiskt e att Bonnebro ligger på ett perfekt avstånd, det e inte för nära och inte för långt borta. Det e lätt att ta sej dit och det kostar inte för mycket. Perfekt! Vill jag ha en helg av lugn och stressa av så åker jag till Bonnebro men vill jag ha en helg full av fest, shopping och brunch så stannar jag här i Sthlm. Så suveränt att kunna välja!

Lovely - bonnebroaren  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback