Grungebruden

Igår plockade jag fram en gammal cd med gruppen Hole me Courtney Love i spetsen. Fantastisk bra!! Celebrity skin heter den och min favvolåt e helt klart Malibou fast alla låter e verkligen bra vilket ju e rätt så ovanligt, man brukar ju bara gilla typ två-tre låtar på en platta. Denna skiva får nu bli min nya att lyssna till när jag bloggar/städar/pysslar här hemma.

Jag lyssnade mycket på Hole i min ungdom när jag och mina vänner va grunge och lyssnade på all musik från Seattle och åkte på festivaler. Det va tider! Vi hade alltid så kul och va ett stort gäng från Bonnebro som höll ihop i flera år. Ett gäng me killar och ett gäng me tjejer som av killarna gick under benämningen "Ligan". Vi brukade ju invardera deras fester och replokaler, ibalnd bjudna och ibland inte inbjudna (men jag tror att de alltid gilade när vi dök upp ändå...). Några va vi bara kompisar me, en del va par och andra hängde man me för att det va pojkvännens kompisar. När jag tänker efter så jag ju jag o Mia E och Örten sett Hole live på Hultsfred -99. Det va min sista gång på Hultsfred, då fjärde året i rad. Vi hade alltid samma ställe att campa på, en sluttning typ i mitten av campingen där vi varje år slog upp våra tält tillsammans med folk från städer runt om Bonnebro som också diggade musik, festoch festivaler. En del av dem träffade man bara på sommarens festivaler. Andra hängde vi med året om, typ varje helg. Jag hade jättelångt rakt hår me mittbena, mörkblå hellyhansen tröja, skjorta eller t-shirt me tryck (typ Nirvana, Rage against the machine eller liknande...mycket snyggt på den tiden....) och ett gäng kängor i olika färger och modeller. Till detta va det antingen jeans eller miniklänning/minikjol. Färgen på håret skiftade ofta och det va antingen rött, mörkbrunt eller svart.Ibland me kort indiepoplugg o då gick jag ett tag under smeknamnet "Spaceman" efter en musikvideo me en rysk grupp där en tjej hade en likadan frisyr som mej. Vi va mycket lika. Nu förtiden e jag fortafrande mörkhårig men föredrar ballerina skor framför klumpiga kängor.

Lovely - fd grungebrud

Kommentarer
Postat av: Crazy Horse

Bästa plattan som kom från Grungens gyllene år var inte en grunge platta i den bemärkelsen. Det var det största bandet Nirvana som gjorde den. Unplugged inspelad i New York 1993 4 månader innan han blåste skallen av sig. Grymt bra skiva.
Läs om den här!
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:hifqxqthldde


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback