Bröd

Min nya passion e att baka eget bröd. Detta har många fördelar: det blir billigare och mycket nyttigare än köpt bröd och det e ett avstressande projekt. Jag fick ett recept av en kollega som jag gjort om en smula (hahaha!Det va kul...) och som jag nu experimenterar me i min kök. Brödet blir bara bättre för var gång vilket bevisar att  "övning ger färdighet". Här e recpetet:

Lovelys hälsobröd   (två bröd)

8 dl rågsikt
2 dl rågkross
1 dl vetekli
1 dl krossat linfrö
1 tsk salt
1 msk bikarbonat
6 dl naturell yoghurt
1/2 dl honung
1 1/2 russin

Sätt ugnen på 200C

Blanda alla torra ingredisenser ordentligt. Häll sedan ner resten och blanda ordentligt till en deg. Dela upp degen och lägg den i två avlånga brödformar. Väljer du teflonform behövs de inte smörjas in men annat material bör smörjas in med maragrin och häll dessutom i lite ströbröd så fastnar inte bröden i formen.

Ställ in formarna i ugnen och grädda 10 minuter. Ta sedan ut dem och platta till smeten så att ytan blir jämn så bröden inte bara goda utan snygga också :). Grädda sedan ytterligare ca 40 minuter beroende på ugn. Kolla till dem ibland så de inte bränns.

När tiden e ute: skälp upp bröden på ett galler o låt svalna lite. Sedan e det bara att äta och njuta!

                   image15 

Så här fina kan de bli! Brödet innehåller ju inget onyttigt vetemjöl som lägger sej som klister i tarmarna och inte heller något farligt vitt socker. Den naturliga sötman kommer istället från honungen och russinen som e ett bättre alternativ till vanligt socker eller annat sötningmedel. Man kan med andra ord ta en extra skiva bröd till fukosten med riktigt gott samvete.

Enjoy!

Lovely - brödbakerskan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback